Kennedy Space Centre

We lopen wat achter bij de foto's.. vandaar nog een update. De burger was erg lekker...komen we later op terug. Vandaag (30 sept) staat het Kennedy Space Centre op het menu. . We vertrekken uit Orlando naar Melbourne. We zijn eerst nog langs het visitors centre gereden om te kijken of we een goede wegenkaart van Florida konden vinden. Maar verder dan een nieuwere versie dan die we hadden kwamen we niet. Oké, we komen er wel en op zondagochtend rijden we met heerlijk warm weer richting het Kennedy Space Centre. Hier was het heerlijk rustig in vergelijking met universal en sea world. Alleen bij de kassa hebben we even staan wachten; tja we hebben ook geen coupons want dat kost wel even tijd..en nee groepkorting met 8 volwassenen en 7 kinderen krijg je niet. Even een tascontrole, door een poortje voor de veiligheid om te kijken of we iets gevaarlijks bij ons hebben. Ik wist niet goed wat ik me bij het Kennedy Space Centre kan verwachten...maar groot is het zeker. We gaan zelfs met de bus langs het lanceringsplatform, en naar de hangar waar de Apollo 7 staat. Er zijn meerdere Apollo's vluchten geweest, en van verschillende vluchten hangen hier ook astronautpakken en zelfs een stukje van de maan wat we kunnen aanraken en voelen. Esther heeft de maan dus ook even aangeraakt. Bij elke vlucht kwam er weer een stukje maan mee naar de aarde; dankzij de super high tech materialen die ze gebruikten. Zoals o.a. de moonrider. Fantastisch om rond te lopen in deze hangar; zoveel space geschiedenis; de eerst vlucht van de Apollo 1; die niet vloog omdat er een brand uitbrak in de rocketpit waarbij 3 bemanningsleden om zijn gekomen. Maar dan hebben we het over het jaar 1962, pas 1,5 jaar later lukte het de Apollo 2 om een rondje om de maan te maken! Zoveel werk hebben ze ervan gemaakt om de Apollo nog veiliger te maken. Pas de Apollo 11 waarmee commander Neil Armstrong naar de maan vloog, heeft een maanlanding gemaakt waarbij de eerste moonwalking van Neil historie werd. En dat allemaal dankzij J.F. Kennedy en zijn beruchte speech met de woorden 'we're going to THE moon, we're going to THE moon'. Esther heeft hier haar eerste krokodil gezien. En onderweg in de bus hebben we ook een Hugh active arendsnest gezien. Midden in de kruising van de stam naar de takken zat een groot donkere driehoek. Blijkt dat hier een bald egale pair elk jaar weer terug komt, zoals ook nu weer. Het Kennedy Space Centre bestaat uit zoveel eigen grond dat ze ook een soort natuurgebied zijn. Na de retirement van de bemande spacevluchten, staan er her en der nog wat machines en een platform, maar volgens afspraak zorgen ze ook goed voor 5000 alligators! En een hele hoop verschillende slangen, vogels, manatees die hier komen overwinteren en alle andere dieren. In verschillende gebouwen op het terrein wordt veel verteld over de astronauten geschiedenis. en wordt er een hoop wetenschappelijke feitjes medegedeeld. Er zijn zelfs 2 films in 3D. Wij hebben de film gezien over Hubble, de satelliet. Hierna rijden we verder naar Melbourne. Op goed geluk naar de Day's inn gereden. En daar was nog plek..met gratis ontbijt. Nog even een potje skibbo, almonds M&M erbij en slapen maar. Wat is het lekker rustig hier! Groetjes Esther & Marie-Jose