Pacific Rim

Today is Pacific Rim Park day!

We staan rustig op, want we zitten op nog geen half uur rijden van het park. Het is bewolkt, maar droog. En dat is wel het belangrijkst.

We beginnen bij het Kwisitis (geen allergie voor een kwis, maar een native Indian woord)Visitor Centre aan Wick Road. Onderweg hebben we op onthoud door wegwerkzaamheden. Er komt een nieuwe weg en tijdelijk delen we heen en weer een weghelft. Wanneer het bordje van stop naar slow wordt gedraaid mogen we rijden. En we zwaaien vriendelijk naar de dame in kwestie. We worden beloond met een enorme glimlach.

Wat een leuk en leerzaam centrum is het Visitor centre! Het is mooi gemaakt, en er is veel werk gestoken in de mooie displays. Op verschillende manieren kan de bezoeker leren van de Aboriginals zoals ze hier de native Indians ook noemen. Ook wordt er veel aandacht gegeven aan het wildlife. Op de 2e verdieping staat een skelet van een otter, vind je geschiedenis van de omgeving en ligt er een enorme naaktslak (van kunststof). Later komen we erachter dat dit de Banana Slug is. Foto komt eraan Annereinou ;). Film kijken kan hier ook, er draaien verschillende films. Wij kijken een interessante docu A Whale's journey.

Op het strand waar dit visitor centrum staat hebben ze in 2e wereld oorlog geoefend voor de landing in Normandie. De Canadezen hebben hiervoor mooie displays gemaakt en zo kunnen wij als bezoekers ook veel leren van de historische momenten van Canada.

Na dit bezoek gaan we de eerste boardwalk lopen. De Shorepine Bogtrail een loop van 800 meter langs een coastal Temperate rainforest. Er worden weer mooie foto's gemaakt door Esther. De volgende stop is een loop in een stuk Temperate regenwoud wat meer lijkt op een regenwoud. Hier leren we ook dat er verschil is tussen een Temperate of een Tropical regenwoud. Deze loop (6b op de kaart) is een km lang en we lopen een km lang tussen prachtige groene reuzen en weelderig hangend ander groen. We zien hier onze eerste Banana slug, ofwel de groene naaktslak. Via trappetjes en een nieuwe houten boardwalk lopen we een mooie scenic route. Hierna gaan we op zoek naar een pauze plek met picknick banken maar we belanden in Tofino. We besluiten hier een broodje te eten bij een bakery. Met ham, spinazie en voor mij kip. Na de lunch bekijken we kort Tofino, pakken we een cache waar het nodige klimwerk bij komt kijken en lopen we naar de pier, waar vandaan watervliegtuigen uit de baai vertrekken. Dit is een leuk gezicht en van het opstijgende lawaai maken we hier een filmpje en een paar mooie foto's van het watervliegtuig en de inlet. Dan houden we Tofino voor gezien, Ucluelet vinden wij een leuker en gezelliger plaatsje. Het doet wat gemoedelijker aan.

We gaan terug het park in, en stoppen bij Radar Hill. Hier ligt een gedenkplaat voor de Korean War. Daarnaast hebben wij een mooi uitzicht over de baai van Tofino, Schooner Cove en nog veel meer eilanden.

De volgende stop is Incinerator Rock. Geen idee waarom het zo heet, maar deze rots ligt voor de kust en vormt het laatste stuk van long beach en is volgens mij een populaire plek voor de surfers. Long beach is onze volgende stop. En lang, echt heel lang is deze prachtige beach. Oke geen palmbomen en niet helemaal wit strand, maar als je de foto's ziet begrijp je wat we bedoelen. Aan een stuk door beach, en langs de rand tot waar de waterlijn komt bij vloed, een partij kale grijze boomstronken. Hier maken de strandgenieters ook hutten van. Het is een karakteristiek beeld voor deze kust van Canada. En je kunt natuurlijk veel meer leuke dingen maken van dit hout; er ligt genoeg.

We lopen een stukje over het strand en bewaren de overige views voor morgen.

Het is al behoorlijk laat en gaan terug naar de camping. We eten preisoep en brood. S' avonds wordt het behoorlijk vochtig en wordt het kouder, dankzij het regenwoud klimaat.

We doen goed ingepakt nog een spelletje en gaan hierna lekker slapen. Morgen weer een nieuwe dag.