Everglades en Naples

Vandaag rijden we iets vroeger van Florida city via de Everglades naar Naples. We gaan het park de Everglades binnen via de highway 41. We beginnen gelijk bij Shark valley. Maar om met dit hete weer (wij vinden het nu al warm) te gaan fietsen of 24 km te wandelen dat wordt te gek. De parkranger verteld ons dat het weer goed te doen is wanneer we vroeg op pad gaan. We besluiten toch even door te rijden naar een andere uitkijkplek. Want het kan vandaag wel 35 graden worden! We nemen een off road pad zodat we daar met de auto wat langzamer kunnen rijden dan over highway 41. En daar hopen we onze eerste krokodil of alligator tegen te komen. Het blijkt de afgelopen tijd veel geregend te hebben dus Esther moet eerst een paar flinke plassen trotseren. Onderweg zien we een paar bijzondere vogels en veel vlinders en libellen. Af en toe zien we een gier vliegen..Esther noemt het een Turkeygier..maar we zijn er nog niet achter hoe die echt heet. Maar het zijn flinke beesten. We geven het bijna op om nog een krokodil of alligator te zien als de weg van groot grind naar zacht zand over gaat. Had het nog harder geregend dan hadden we er nooit over heen gekund. En ja hoor daar ligt ie..een babygator...haha best groot nog. Ik denk dat hij zeker niet volwassen was maar misschien wel een jaar of 2. Ze kunnen pas paren bij de leeftijd van 4a5 jaar..en dan ze behoorlijk groot. Hij staat op foto en camera! Onderweg pakken we een boardwalk bij Big Cypress Swamp. Wat een schitterende natuur. Heel helder water, mooie witte kleine orchideeën en af een toe een Libelle die langs de oren zoemt. Op naar een ritje met de airboot. De collega van Esther wist nog een goed adres en het was er heerlijk rustig. We hadden helemaal mazzel dat de captain eerst wilde lunchen..kregen we 2 gratis kaartjes om nog naar de dieren te kijken die ze achter de gift shop hebben. Nou ondanks de warmte..waren ze behoorlijk actief. Vooral de krokodillen en de alligators in het water. Er was zelfs een wolf, een en of andere hert, 2 Siberische tijgers, een mannetjes panther, wat turtles en wat babygators. En dan die net uit het ei zijn gekomen. Het tochtje met de airboot was heerlijk en ontzettend leuk! Voor hèt lawaai kregen we een koptelefoon op. We zaten met zijn 5en op de boot, naast de kapitein nog een Duits stel. Heel apart varen hoor met zo'n airboot. Je vaart zo over water en dan weer over grasland. Hij kan snel wenden en dat was wel nodig in de nauwe gangen van de Everglades. Onderweg en op het airboot station veel krokodillen en alligators gezien. Nadat we met de airboot op pad waren geweest betrok de lucht en kwamen er veel wolken. In Naples zitten we in ramada inn..ja ik weet het..de naam. Het schijnt dat er hier bij de pier gewoon dolfijnen zwemmen..dus op goed geluk naar toe gereden met de auto. De receptioniste wist te vertellen waar we gratis konden parkeren. En ja hoor op het juiste tijdstip (Esther heeft gelezen dat ze 's ochtends en 's avondspits vis jagen bij de pier) zien allemaal vinnen als golven in het water. Wat een ongelofelijk cool gezicht. Er was een gezellige drukte op de pier en naast de dolfijnen bewonderaars waren ook veel vissers die ook hun visje mee pakten. We konden ze gewoon zien zwemmen de scholen vis. We spotten ook nog een kleine stingray die ons uit het water aan zit te staren. Misschien wachtend op wat lekkers? We kunnen ons bijna niet zover krijgen om de pier te verlaten..en terwijl we er langzaam van af lopen staan we voor de camera's klaar staan oog in oog met een dolfijn. Hij/zij komt 2 keer naar boven en kijkt zo naar ons! Auwesome!! Tja dat was weer een mooie dag met wel heel veel wilde dieren. Na onderleg nog een subway gepakt te hebben, besluiten we nog even een paar baantjes te trekken in het grote zwembad hier. Welterusten...en wat we morgen doen..horen jullie later. Groetjes Esther & Mariejose