Wind Cave NP en Custer SP

Na een rustige nacht in een heerlijk bed vertrekken we richting Custer SP. Maar eerst nog ff een ontbijtje in ons hotel. Dit is koffie met toast en een banaan. Stel je er niet teveel van voor, maar het smaakt prima. Ik drink nog wel ff wat bij de auto. Alles ligt weer snel in de auto en we wandelen nog ff een stukje voor een cache in South Dakota, want tja...die hebben we nog niet.
Mariejose klimt de heuvel op en heeft 'm snel gevonden. Ik schrijf onze namen snel in het logboek en we gaan de weg weer op.

In Hot Springs blijkt een plek te zijn waar de meeste Mammoths (mammoet) zijn gevonden. Er is vroeger een sink hole geweest waar een hele boel dieren in zijn verdwenen. Nu hebben ze hier een gebouw omheen gezet en zijn met opgraven begonnen. Agnes, onze gids, vertelt ons veel over wat ze hebben gevonden en wat er waarschijnlijk gebeurd is, vele jaren geleden. We lopen hier een rondje om de opgraving en zien veel botten in het gesteente zitten.  Hier zijn ze nog jaren zoet mee.

Vandaag rijden we weinig miles en hebben tijd genoeg om overal te stoppen en mooie foto's te maken. We rijden Wind Cave NP in via een leuke slinger route. We zien veel hoogte verschil, maar het rijden gaat prima. Bij de wind caves stoppen we en nemen een kijkje in het visitor centre. Daar blijken een aantal tochten door de groten te zijn. We kiezen voor de Natural Entrance route. Onder begeleiding van een parkranger, Adam, mogen we de grot in. Het is een wandeling van circa 5 kwartier en we gaan tot een diepte van 200 feet (66 meter). Via een pad met treden wandelen we met nog 30 anderen achter de parkranger aan. Hier horen we voor het eerst nederlands, ehhhh...het waren belgen. Verder nog geen nederlands gehoord. Dat vinden we heerlijk.
Het is een mooie grot en leuke ervaring. Natuurlijk moeten we ook ervaren hoe het vroeger ging, dus ff alle lampen uit. Nou, dan sta je echt in het donker. Geen prettige ervaring, maar gelukkig gaan de lampen snel weer aan. Met een lift verlaten we de grot en gaan weer verder.

We rijden nu via Custer SP naar de plaats Custer voor een camping. Dit is ook weer een mooi park, waar we onze eerst Buffalo(Bizon) te zien krijgen. Wat een indrukwekkende beesten zijn dit. Net voorbij Custer vinden we een mooie camping. We staan tussen de bomen, maar zijn van alle gemakken voorzien. Douche, toilet en wifi bij de tent. We blijven hier 3 nachten staan.