Crazy Horse en Air Museum

We staan op de Big Pine camping in Custer. Op nummer 82, we mochten gisteren zelf onze plek kiezen en we vinden het een fantastische camping.
We kunnen dicht bij de toiletten staan, maar kiezen ervoor om 200 meter (jaaa das een eind he!) verder te gaan staan. Super plek, super schone toiletten en super snel internet. Ron en Angie beheren de camping. En omdat we 3 bundles hout voor 10 dollar hebben gekocht, komt Ron dit met een soort van golfkarretje dit bij onze tentplaats brengen. Iedereen zwaait naar elkaar op de camping en het is er heerlijk rustig. We gaan richting Labourdayweekend, maar de verwachte drukte hiervan is nu nog niet te merken.

Vandaag gaan we naar Crazy Horse memorial en naar het South Dakota Air en Space museum dat naast Elsworth Airflightbase ligt.

Crazy Horse memorial ligt een uur rijden vanaf Custer. Wanneer we er naar toe rijden, door de Black Hills van South Dakota, zien we vanaf een afstand een gebeeldhouwd gezicht in de top van een berg. Het lijkt op Mount Rushmore, maar is veel groter. De ontwerper van dit beeld wat op dit moment nog lang niet af is, is Korczak Ziolkowski. Hij heeft ook mee gewerkt aan Mt. Rushmore. Hij krijgt van Henry Standing Bear de opdracht gekregen om een beeld te maken, deze in de top van de berg uit te beelden, van een belangrijke historische indiaan Crazy horse. Zodat "white man also know that red man has heroes to". Korzac begint in 1948, met de eerste blast, opblazen met dynamiet, trouwd met Ruth, en krijgt 10 kinderen; 5 zonen en 5 dochters. Hij kan zijn droom niet afmaken, want hij overlijdt in 1982. Maar zijn vrouw en 7 van hun kinderen besluiten the dream voort te zetten. Een indrukwekkend verhaal, vooral ook omdat dit project ook grotendeels de universiteit voor natives onderhoud.

We rijden door naar Rapid City, waar we richting Elsworth AFB rijden. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot zeker 35°C en we besluiten eerst in de 4 hangars te kijken. De toegang is gratis en we genieten van de koelte binnen. Dit museum verteld veel over de luchtvaart geschiedenis van South Dakota. Zowel de 2e WO, als de Koreaanse en de Vietnam oorlog worden uitgebeeld en toegelicht met herinneringen. Veteranen zijn voor Amerika erg belangrijk, ze krijgen ook vaak apart een korting zoals de studenten. Af en toe staat er ook een veteraan in het museum, en is er altijd tijd om een praatje te maken.

We maken ook een bustour voor 8 dollar p.p. over de luchtmachtbasis Elsworth. Dit is nog steeds een basis in functie maar inmiddels behoorlijk gereduceerd. We leveren onze paspoorten in voor controle en lopen richting de bus, want we mogen gelijk mee met de tour van 13.00 uur

Het belooft een busrit te worden om nooit meer te vergeten.. hilarisch.
Wanneer we instappen in de bus voelen we gelijk dat er geen airco is. Onze '85 jaar' oude chaffeur Ray verontschuldigt zich (niet zo heel goed te verstaan, beetje haperend) en verteld dat er een nieuwe bus komt. Nog even wachten dus.
Bij het instappen vraagt een van de medereizigers of we uit de UK komen. Nee roepen wij in koor, we komen uit Holland. Esther krijgt gelijk een high five van een van de mannen. Het blijkt een groepje te zijn van 3 mannen uit Kentucky. Wanneer we vragen of ze wel eens in Nederland zijn geweest, geven ze aan van niet, maar wel gaan ze op vakantie naar Sint Maarten. Tsjonge we lachen wat af met deze mannen. Vooral ook wanneer een van de Tsjechische reizigers van achter uit de bus roept of de airco aan mag. Its not working, w'ill get a new bus, grijnzen we naar elkaar. Na de controle van onze paspoorten en het terug krijgen hiervan mogen we eindelijk de basis op. Blijkt dat er nog zon 3000 millitairen gestationeerd zijn op deze basis. Maar na het eindigen van de koude oorlog, is het aantal van 10.000 millitairen terug gebracht naar het huidige aantal. Op deze basis stonden verschillende one man missiles. Een ervan hebben we mogen zien, onder de grond. Hoe bijzonder, vroeger werden deze plekken goed verstopt zodat ze onzichtbaar waren voor de Russen en nu lopen wij hier zo naar binnen. Op de basis zijn nog wel 19 andere rakketten actief. We rijden langzaam terug naar het museum, nemen afscheid van onze Kentucky friends en nemen nog de laatste foto's van de vliegtuigen buiten.

We rijden moe maar voldaan van alle indrukken terug naar onze tent. We eten heerlijke spaghetti en genieten nog even na van deze bijzondere dag. Morgen gaan we vroeg op staan voor de wildlifeloop in Custer State Park.

Weltrusten!

Thera

Temperatuur goed, humeur goed, gezelschap goed.....
En ook nog behoorlijk lesje geschiedenis. Klinkt als een fijne vakantie. Alleen dat ijsje op de foto: dat is wel afzien hoor!
PS kanniewachtenophetvolgendeavontuur....

Astrid van Kleij

Hoi dames, Leuke verhalen en mooie foto's
Geweldig allemaal.
Vandaag een leuke kaart ontvangen, deze heeft er maar een week over gedaan.
Goed te vernemen dat jullie ook daar aan mij denken.
heeel veel plezeir. Groetjes van ons allen

Marlous

Wat is het leuk om op deze manier jullie reis te volgen! Ziet eruit als een mooie, gezellige vakantie met heel wat avonturen. Ik kijk uit naar jullie verhalen.
Geniet lekker daar!

ina

Zo, dames, al weer heel wat beleefd met een oude chauffeur zonder airco. Nieuw busje komt zo, je moet nog eeeeeeven wachten, maar jullie reis gaat verder.
Geniet er maar van.

irma

leuk die verhalen, nog veel plezier.
met de beestenboel hier gaat het goed!