Banff

De dag begint schitterend. Het zonnetje doet zijn werk en er is geen wind. We hebben een mooie kaart gekregen van de omgeving en besluiten eerst naar de Gondola te gaan op Sulphur Mount. Idd de naam zegt het al...op sommige plekken ruikt het zeker naar zwavel. Gezien het weer (er is regen voorspeld) gaan we daar starten.

We nemen de Gondola naar boven en besluiten dat we terug de mountain naar beneden wandelen. Het is niet druk en we kunnen gelijk door naar de top. Schitterend uitzicht in de Gondola op de omgeving van Banff. Boven aangekomen lopen we via een 1 km boardwalk naar een oud historisch punt waar vroeger een weerstation was. Ook hier hebben we fantastisch uitzicht op verschillende bergpunten. Sommige toppen hebben nog best veel sneeuw en we zien hoe beneden de Bow River mooi door de Banff vallei heen stroomt.

We horen veel Duits, zien veel Amerikanen en Chinezen, maar zijn nog niet veel Nederlanders tegen gekomen. Ook hier maken we af een toe een praatje met andere toeristen. Boven op de berg staan ook de bekende rode stoelen die vanwege het 150 jarig bestaan van Canada overal op mooie plekken zijn neergezet. Natuurlijk nemen we een mooie foto in deze stoelen. Want het is de bedoeling dat we onze mooiste rode stoel momenten vast leggen en op sturen.

Joost: we hebben de Hoary Marmot gespot. Moeders mooiste is het niet, maar...wel leuk om het kleinste wildlife van Canada tegen te komen. Evenals de red squirrel en de veel gefotografeerde chipmunks. Deze chipmunks zijn behoorlijk brutaal en als je even niet uitkijkt zit er zo een op je rugtas.

Na dit moois is het tijd voor koffie/fris met iets lekkers. Natuurlijk lukt dit en genieten we gelijk van het uitzicht. We hebben weer energie op gedaan en beginnen aan onze afdaling. Ruim 5,5 km slingerend naar beneden. Een hele aanslag op je knieën. Maar het is nog steeds lekker weer, dus relax naar beneden. We komen diverse toeristen tegen die de wandel omhoog maken...petje af! Wij denken dat sommige de top niet hebben gehaald. We zijn blij dat we weer bij de auto staan. Nu op naar Bow Falls. Een mooie brede waterval net buiten het dorp. Ook hier veel toeristen...er zijn erbij die nergens rekening meehouden helaas....dus er moet af en toe een extra foto gemaakt worden, omdat er armen etc in beeld zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.

We wandelen nog even langs de Bow River en dan begint het te spetteren...snel terug naar de auto...net op tijd want de bui barst los. Helaas blijkt dit een lange bui te zijn...begon rond 14.30 en nu is het bijna 22 uur en het regent nog.

Helaas vanavond geen fikkie stoken en niet zelf gekookt. Maar langer in Banff gebleven. En nu nog in de auto een stukje schrijven.

Tis weer mooi geweest. Morgen een nieuwe dag met hopelijk droog weer!

Irma

regen, dat is balen, hopelijk gauw weer droog