Rondom Jasper

Vandaag wordt het mooi weer...we kijken naar een blauwe lucht met hier en daar witte wolkjes. We rijden na het ontbijt en een douche momentje (gebouw staat in het midden van de camping) naar het centrum van Jasper. Eerst een kijkje nemen bij het informatiecentrum. We willen graag een kaart de omgeving en zoeken een supermarkt. Wat een leuke, gezellige en sfeervol plaatsje is Jasper. Het is er goedkoper dan in Banff en er hangt een relaxte sfeer. Een echte Canadese plaats waar bergen en treinen het straatbeeld vormen. (kan het niet laten).

Al snel vinden we wat we nodig hebben en gaan we op pad. De zon schijnt heerlijk. En af en toe kunnen we zelfs ons dakraam open zetten.

We gaan vandaag rijden naar Maligne Lake, via de Maligne Canyon en Medicine Lake. Eerst stoppen we bij een viewpoint met een super uitzicht op de bergketen rondom Jasper.

Bij Maligne Canyon lunchen we eerst, want we gaan hier een rondje wandelen van 5 km naar de fifth bridge. Een mooie wandeling langs een Canyon waardoor de Maligne river stroomt. Op sommige plekken is het wel 51 meter diep. Met veel geweld raast de rivier door de canyon. We volgen route 7, en via een omweg naar de Overloop gelopen te hebben, komen we bij de 5e brug. Er zijn meerdere bruggen en we maken onderweg nog meer mooie foto's van het uitzicht op de Canyon. We lopen 3 uur en gaan hierna in het theehuis koffie drinken met pecanpie. Zo lekker! We rijden verder naar Medicine Lake wat een bijzonder en groot meer is. In de bodem van dit water zitten kieren en gaten die naar een ondergronds stelsel naar de Canyon leiden. Het is eigenlijk een super groot bad dat langzaam leeg loopt. Tegen oktober is het meer weg en zijn er nog wat poeltjes over. In de lente vult dit meer zich weer met smeltwater van de glaciers. Zo bijzonder.

We rijden tot het eind en onderweg komen we nog een Hoary Marmot tegen...helaas geen beren of kariboes. Want daar staat Maligne road ook heel bekend om. Een paar mooie plaatjes geschoten bij Canyon Lake en daarna rijden we rustig terug naar Jasper. Het is inmiddels al 18.30 en we hopen op de terug weg toch wildlife te spotten. Maar helaas niets!

We draaien de snelweg richting Jasper op en daar ineens.....op stopping...alarmlichten. Ja hoor, mama Grizzly is net overgestoken met 2 kleine cups. Hoe leuk is dat. Ik gooi de alarmlichten aan en zet de auto op de vluchtstrook. Dit is gelukkig heel normaal ook de grote road truck achter ons gaat langzaam rijden met de alarmlichten aan. We genieten van de buitelende kleintjes en maken een paar foto's. Inmiddels wordt de rij op de vluchtstrook langer, maar ze zijn het bos weer in. Wij rijden weer verder. We zij. Er nu echtvan overtuigd dat er beren in het bos leven .

Tegen 20 uur zijn we terug op de camping en maakt Mariejose nog een heerlijke maaltijd klaar op onze stove; Pasta met tomatensaus, doperwten en gehakt. Helaas kunnen we niet kaarten, want er is teveel wind. Dus ff kletsen en blog schrijven en dan ons bed weer opzoeken.

Trusten!

Thera

Wow gaaf zeg! Beren met kleintjes! En de hoary marmot, heeft ie naar jullie gefloten?