Dag van het stilstaan

Tja...Staan in de file op de HWY 99 richting Horseshoe Bay. We willen straks de ferry nemen richting Langdale. Maar ja als we al bijna 45 min op een schitterende dag in de file staan, kunnen we maar beter beginnen aan deze blog. Vannacht heerlijk geslapen in ons super en leuk Adara hotel in Whistler. Daar hebben we de auto in de parkeergarage laten zetten. Das lekker makkelijk.

Vanochtend in Whistler village ontbeten bij de starbucks. Heerlijk en :) altijd goeie koffie. Na ons yoghurtje en drinken gaan we nog even gauw de supermarkt in. Nog wat boodschapjes halen, ook hier vind ik de prijs meevallen. De vrolijke kassadame attendeert ons er nog op dat het water in Whistler prima gedronken kan worden. Maar we geven aan dat we verder gaan reizen langs de sunshine coast. Ojaaa...das mooi. Daar is ze nog niet geweest. En zo gaat dat altijd, waar je woont of werkt neem je niet genoeg tijd voor al dat moois om je heen. We halen onze spullen op en laden alles in de auto. Of onze auto er nog schoon uit ziet. Euhhh nee helaas niet. De weg naar het Lake in Wells Gray park heeft aardig zijn sporen achter gelaten.

De zon schijnt prachtig en we pakken onze tocht verder op via HWY 99 langs Squamish. Onderweg zijn er 2 watervallen; Brandywine falls en de Shannon Falls. Allebei weer super mooie watervallen, vooral de Shannon is schitterend om te zien. Tussendoor gaan we Brackendale tanken en willen we kijken naar de Eagles. Maar deze plek staat zo aangegeven op de borden dat wij m niet kunnen vinden. Jammer.

We lunchen bij Shannon falls. Daar is een mooie picknick plek met toiletten. Ziet er allemaal goed uit. Hierna belanden we in de file. Na 1,5 uur bijna alleen stil staan, kunnen we verder. Er was een ernstig ongeluk gebeurd met een motor. Dus de weg was afgesloten en er mochten steeds een paar auto's langs van beide kanten...tja...dat duurt ff. Gelukkig hadden we de lunch al op. Rond 15.30 komen we bij de Ferry naar Langdale aan. Helaas is die vol en moeten we wachten op de volgende, die van 17.50 uur. Ach, we hebben vakantie dus chippie erbij en ons boekje lezen.

We hebben een mooie en rustige overtocht van 40 minuten. Even een praatje gemaakt met 2 heren en die geven aan dat we een goed weekend hebben uitgezocht....het is eindelijk mooi weer aan de sunshine coast. Kijk das mooi.

We zoeken snel een camping op. En we hebben mazzel en er is plek op Roberts Creek, een mooie BC camping. Een mooie grote plaats in het bos. We zetten de tent snel op en eten een soepje. Tis inmiddels al over 20 uur, dus dat werd wel tijd. Daarna nog een spelletje take 10 en weer bedtijd.

Trusten!

Wells Gray Provincial Park

Vandaag beginnen we de dag relaxed. We gaan watervallen bekijken in Wells Gray Provincial Park. Het belooft mooi weer te worden, de dame van de receptie van de camping hoopt op 30 graden. Hmmm...we zullen zien. Eerst langs het visitor centre voor een kaart en informatie. Hier krijgen we van een aardige dame met een voicerecorder stem uitleg over de mooiste plekken van het park. Op naar de eerste waterval. Deze heten de Spahats Falls. Vanaf de parkeerplaats met een 5 min wandeling bereikbaar. Sommige plekken zijn niet zo snel bereikbaar en is er een langere wandeling nodig. Maar dat is het mooie van Canada; er is zoveel moois en iedereen kan op zijn eigen manier deze bewonderen.

Er is een lange weg in dit Provinciale Park. Na de Moull Falls gaan we via een dirt road van 3 km naar een uitkijktoren; Green Mountain Tower. Het uitzicht is fantastisch en hier kun je helemaal rondom bergen zien. Langzaam slaat het weer om en zien we donkere wolken naderen. Als dat maar goed gaat...nou nee dus. Plenzen regen, zelfs enorme hagelstenen en onweer worden er getrotseerd..in de auto. Tot een picknick aan toe. Ach alles moeten we minstens een keer mee maken in de auto. (Jaja..Ook file:)) Nadat we de hagelstenen bui hebben uitgezeten in de auto lopen we een 10 min wandeling naar Dawson Falls. Dit lijken de Niagara Falls in het klein. Het is een brede waterval, niet al te hoog. Via modderplassen en het gedag zeggen naar meer Nederlanders dan ooit..komen we terecht bij Helmcken Falls. Dit is een van de hoogste watervallen van Canada. Ook hier genieten we van het uitzicht en maken mooie foto's.

Na al deze watervallen rijden we via een dirt road van 22 km naar het meer. Dit is door alle regen/hagel echt een dirt road geworden. Onze auto is inmiddels niet meer rood, maar een gemêleerde zandkleur. Aan het eind komen we uit bij een klein cafeetje en een mooi meer. Hier ff wat drinken en genieten van het uitzicht, daarna rijden we weer terug naar de camping. Maar eerst naar de supermarkt voor ons avondeten. Het wordt een heerlijk broodje hamburger.

We racen door de paden, want we weten de weg. Dan zie ik (Esther) ineens een bekende. Een collega is daar ook boodschappen aan het doen. We wisten dat we ongeveer dezelfde route deden maar dan in omgekeerde volgorde. Dat wel elkaar dan bij de supermarkt tegenkomen...hahaha.

Terug naar de camping en tijd voor het eten en daarna een spelletje.

De volgende ochtend staan we vroeg op en rijden om 8.30 weg. We moeten een heel eind rijden naar Whistler. We pakken een paar caches onderweg. We pakken de route via de 24. Dit is leuker rijden en qua tijd en km maakt het weinig uit. Af en toe moeten via een oneway bridge rijden, dus goed opletten of je geen tegenliggers hebt. Helaas houden de herten hier geen rekening mee. Dus remmen en wachten tot het hert weer plaats gemaakt heeft. Dit maakt het wel weer leuk. Af en toe pakken we mooie viewpoints. Rond een uur op 17 komen we bij ons hotel aan. Een nacht luxe :-).

We eten een broodje bij de subway en wandelen nog een rondje door het dorpje. Dat was het weer voor vandaag.

Groetjes

Onderweg naar Clearwater

Vandaag breken we de tent weer af, dus op tijd op. Eerst alles inpakken en daarna ontbijten en douchen. Gelukkig hebben we voor die volgorde gekozen, want we hebben toch weer druppels. Maar de tent zit droog in de auto.

We rijden Jasper uit en gaan op weg naar Clearwater. Vandaag wordt een beren dag....we voelen het. En inderdaad we zijn nog maar kort onderweg en daar steekt een zwarte beer voor ons de weg over. Heel vreemd omdat te zien gebeuren. Maar gaaf! We vervolgen onze weg door het mooie landschap, veel bergen met sneeuw. We maken een stop bij Mount Robson. Helaas zit deze berg in de wolken, maar dat schijnt meestal het geval te zijn. Hier genieten we van een heerlijke kop koffie/cola en natuurlijk een plak cake.

Daarna op naar British Columbia. Hierdoor hebben we vandaag 25 uur, want het is hier een uur vroeger. Inmiddels is het ruim tijd voor de lunch en we zoeken een picnic plek. We rijden Blue River binnen. Een heel klein gehucht, maar we vinden een mooi plekje in een park aan een meer. Dus alle spullen uit de auto en uitgestald op tafel. Heerlijk aan het eten....Zie ik ineens op het spoor op nog geen 20 meter afstand een zwarte beer wandelen. Ik waarschuw Mariejose ff. We wachten ff af...komt hij onze kant op. Dan gaan we heel snel naar de auto of is dit niet nodig. Gelukkig ziet en ruikt de beer ons niet en waggelt hij rustig verder over de rails. Als hij ver genoeg weg is, ruimen wij snel onze spullen op en stappen in de auto. Inmiddels komt er ook een trein aan en moet de beer van het spoor. Loopt hij toch weer onze kant op. Wij wachten in de auto wat de beer doet. Daarna die kant opgereden... we weten nu ook dat een beer dus gewoon in de prullenbak kruipt. En wij hebben een paar bijzondere foto's :-).

Rond een uur of 16 zijn we in Clearwater. De rest van de dag is wassen en relaxen. We hebben een KOA camping uitgezocht, want hier staat een wasmachine. Onze kleding ruikt weer heerlijk fris.

Mariejose maakt een heerlijk soepje en we lezen en kaarten nog wat.

Tot snel!

Route 93a en Jasper

We hebben vanmorgen weer hetzelfde ritueel als gisteren. Geen haast, want we blijven nog een nacht. De ochtend begint bewolkt dus we rijden de 93a af naar het zuiden. Uiteraard zijn hier weer een aantal mooie vergezichten en lakes te vinden. De weg is slecht met grote gaten, maar gelukkig niet druk. Dus de gaten zijn goed te omzeilen. We maken een lange stop bij de Athabasca Falls. Ook weer een gave waterval. Dit water gaat met grof geweld door de kloof. Op sommige plekken kun je zien waar het water doorheen ging, maar inmiddels heeft het water een andere weg gevonden. Natuurlijk maken we weer veel foto's. Niet alleen voor ons zelf maar ook met toestellen van anderen. Veel gevraagd: Can you take a picture of us. Ja natuurlijk....we zijn de beroerdste niet.

Inmiddels is het weer tijd voor de lunch. We rijden naar Old Fort Point. Een mooie plek met uitkijk op de Athabasca river. Hier komen de raftboten ook aan wal. Dus we kunnen ze aan zien komen. Leuk gezicht. Ook is hier een hond heel druk in de weer zijn stok uit het water te halen....Hij is onvermoeibaar, als zijn baas niet snel genoeg gooit, wordt er luid geblaft.

We rijden vervolgens naar Jasper om een kijkje te nemen in het station. Natuurlijk moet hier ook gecacht worden. We pikken er 2 op. Helaas kunnen we geen TB/Coins (voor de kenners) droppen. Het zonnetje schijnt en het is bijna wind stil, dus we besluiten een bankje bezet te houden. Natuurlijk hoort hier iets lekkers bij....dus we hebben een raspberry/white chocolate scone gescored.

Op dit bankje hebben we mooi uitzicht op de bergen en op alle toeristen die voorbij wandelen. Mensen kijken is ook geen straf.

Rond 18.30 halen we kippetjes en rijden terug naar de camping. Op de camping staat ineens een groot hert (elk) langs de weg. Dit is voor het eerst dat we er in tegen komen. Ze weinig haast en graast rustig door. Het is een heerlijk avond, dus ff blog schrijven en boekje lezen. Helaas hebben we wel iets meer last van muggen....maar dat mag de pret niet drukken.

We zijn klaar om naar bed te gaan....horen we geritsel...en ja wel daar komen zeker 20 Elks achter onze tent langs. Mama met kleintjes en pubers. Weer een gaaf moment!!!

Oja voor diegenen die de Hunger Games hebben gezien...Wij hebben de Mocking Jay (vogel) op de camping. Elke ochtend en avond fluit hij het deuntje voor ons.

Tot de volgende keer!

Rondom Jasper

Vandaag wordt het mooi weer...we kijken naar een blauwe lucht met hier en daar witte wolkjes. We rijden na het ontbijt en een douche momentje (gebouw staat in het midden van de camping) naar het centrum van Jasper. Eerst een kijkje nemen bij het informatiecentrum. We willen graag een kaart de omgeving en zoeken een supermarkt. Wat een leuke, gezellige en sfeervol plaatsje is Jasper. Het is er goedkoper dan in Banff en er hangt een relaxte sfeer. Een echte Canadese plaats waar bergen en treinen het straatbeeld vormen. (kan het niet laten).

Al snel vinden we wat we nodig hebben en gaan we op pad. De zon schijnt heerlijk. En af en toe kunnen we zelfs ons dakraam open zetten.

We gaan vandaag rijden naar Maligne Lake, via de Maligne Canyon en Medicine Lake. Eerst stoppen we bij een viewpoint met een super uitzicht op de bergketen rondom Jasper.

Bij Maligne Canyon lunchen we eerst, want we gaan hier een rondje wandelen van 5 km naar de fifth bridge. Een mooie wandeling langs een Canyon waardoor de Maligne river stroomt. Op sommige plekken is het wel 51 meter diep. Met veel geweld raast de rivier door de canyon. We volgen route 7, en via een omweg naar de Overloop gelopen te hebben, komen we bij de 5e brug. Er zijn meerdere bruggen en we maken onderweg nog meer mooie foto's van het uitzicht op de Canyon. We lopen 3 uur en gaan hierna in het theehuis koffie drinken met pecanpie. Zo lekker! We rijden verder naar Medicine Lake wat een bijzonder en groot meer is. In de bodem van dit water zitten kieren en gaten die naar een ondergronds stelsel naar de Canyon leiden. Het is eigenlijk een super groot bad dat langzaam leeg loopt. Tegen oktober is het meer weg en zijn er nog wat poeltjes over. In de lente vult dit meer zich weer met smeltwater van de glaciers. Zo bijzonder.

We rijden tot het eind en onderweg komen we nog een Hoary Marmot tegen...helaas geen beren of kariboes. Want daar staat Maligne road ook heel bekend om. Een paar mooie plaatjes geschoten bij Canyon Lake en daarna rijden we rustig terug naar Jasper. Het is inmiddels al 18.30 en we hopen op de terug weg toch wildlife te spotten. Maar helaas niets!

We draaien de snelweg richting Jasper op en daar ineens.....op stopping...alarmlichten. Ja hoor, mama Grizzly is net overgestoken met 2 kleine cups. Hoe leuk is dat. Ik gooi de alarmlichten aan en zet de auto op de vluchtstrook. Dit is gelukkig heel normaal ook de grote road truck achter ons gaat langzaam rijden met de alarmlichten aan. We genieten van de buitelende kleintjes en maken een paar foto's. Inmiddels wordt de rij op de vluchtstrook langer, maar ze zijn het bos weer in. Wij rijden weer verder. We zij. Er nu echtvan overtuigd dat er beren in het bos leven .

Tegen 20 uur zijn we terug op de camping en maakt Mariejose nog een heerlijke maaltijd klaar op onze stove; Pasta met tomatensaus, doperwten en gehakt. Helaas kunnen we niet kaarten, want er is teveel wind. Dus ff kletsen en blog schrijven en dan ons bed weer opzoeken.

Trusten!

Icefield Parkway naar Jasper

Goedemorgen! Wat was het koud vannacht. Maar nu snel aankleden en ontbijten met onze warme havermout. We pakken onze tent in en rijden naar de Icefield. We hebben besloten alleen naar het viewpoint te lopen en niet met de bus mee te gaan de gletser op. Erg benieuwd hoeveel er veranderd is na 14 jaar. Veel dus...we kunnen alleen van afstand de gletser bekijken. De vorige keer konden we 'm nog aanraken. Ook hier maken we mooie foto's. We zijn heerlijk vroeg dus het is lekker rustig. Daarna nemen we een kijkje in het information centre. Daar hangen gave oude foto's met o.a. de historie van het maken van de Icefield Parkway en we zien een film van 20 minuten.

We rijden vandaag naar Jasper en hopen op de camping Whistler 3 nachten te kunnen blijven. Onderweg veel viewpoints met o.a. Tangle Falls (kijk uit met oversteken), de schitterende Sunwaptafalls, fantastische uitzichten op mountains en de Stutfield & Brewster glacier. Bij Bubbling springs nog even een cache gepakt en een toiletstop (super schoon en fris trouwens). Bij goats en glaciers een bijzonder mooi uitzicht..geen goats helaas. Wat ook leuk is en zeker herkenbaar is dat je bij elke stop wel dezelfde reizigers tegen komt.

Via de 93 rijden we Jasper binnen, en ontdekken dat we Whistler road voorbij gereden waren. Verderop even keren en op naar de camping. Bij aankomst blijkt er gelukkig nog plek te zijn. Het is vrijdag en er is mooi weer voorspeld voor het weekend, dus het is gezellig druk. We staan op rondje 16 plek i. Super grote camping met 781 plekken (is even wat anders dan de 33 plekken op icefield) maar daar merk je niets van. We hebben een mooie grote plek en staan beschut met bomen en struiken om ons heen. Afwas plek binnen 100 meter evenals toiletten...wat willen we nog meer. Geen firepit, dus nu maar hopen dat het niet al te koud wordt en de muggen ons met rust laten. Maar voorlopig valt het mee met de muggen.

We hebben 2 dagen in Jasper, mooie startplek voor het bezichtigen van Jasper National Park.

Tot morgen!

Icefield Parkway

Na een heerlijke warme en droge nacht gaan we weer op pad. Na een korte stop voor koffie en een paar boodschappen rijden we naar Lake Louise. We nemen ons ontbijtje mee genieten de laatste keer van het uitzicht. Wat gaaf hier!

We rijden de Icefield Parkway omhoog naar Columbia Icefield. Onderweg zijn heel veel mooie viewpoints. De een nog mooier dan de ander. Dit moet je echt met eigen ogen zien. Overal waar je kijkt hoge bergen met sneeuw.

We hopen natuurlijk ook groot wild te stoppen. En ja dat lukt. We spotten onze eerste grizzlybeer langs de kant van de weg. Er staan al een flink aantal auto's in de berm. Uiteraard parkeren wij er gewoon achter. Tegen alle adviezen in stappen wij (net als iedereen) uit de auto voor een snelle foto. Die willen we natuurlijk niet missen. We zijn er nu van overtuigd dat er beren in het wild bestaan. Het was een mooie kleine beer die heel rustig in het gras stond te wroeten.

Het aantal km vandaag is laag, maar door de vele stops is het al snel 13 uur. We moeten nog een uur rijden naar de Icefield en daar willen we kamperen. Dus we besluiten in 1 keer door te rijden en geen stops meer te maken. In de hoop dat weer nog bij kunnen op de camping. Er zijn maar 31 plaatsen vandaar.

Bij aankomst op de camping hebben we nog keuze gelukkig. We kiezen plek 21...ruime plek uit de wind met uitzicht op de bergen. We zetten de tent op om te drogen en maken sandwiches. Wat is kamperen toch heerlijk zo.

We zijn weer fit en hebben een slaapplaats, dus we rijden wee terug naar Crossing. Onderweg pakken we alle stops aan de rechterkant mee. Heel veel gave foto's! Bij Crossing drinken we wat en trakteren we ons zelf op carrot cake. Het is vakantie he. We kunnen hier in het zonnetje zitten.

Terug naar de Icefield pakken we de gemiste stops....we zien steeds weer andere mooie uitzichten.

Terug op de camping maken we een praatje met onze overbuurvrouw. Ze komt uit Australië en weet al precies wie er allemaal op de camping zit. Er zit 16 man sterk van het Britse leger. Zij oefenen hier op de gletser. Nu zijn wij ook weer op de hoogte.

Na een heerlijke pasta maaltijd gaat het vuur aan. Het is wordt steeds kouder dus een beetje warmte is heel prettig. We halen onze marshmallows te voorschijn. Dit gaat super op onze reuze vork en smikkelen ze op.

Rond 22 uur kleden we ons om en gaan met veel kleding richting ons bed. Wat een kou!

Brrrrrr......trusten!

Lake Louise en Moraine Lake

Regen, regen, regen...wel 18 uur lang. Dat is inclusief de nacht. We zijn blij dat onze tent dat nog net vol houdt. Maar het gaat de pret niet drukken, we zijn wel wat gewend. De omgeving is super mooi en ach een paar natte voeten zijn zo weer droog. En Esther heeft zelfs het geluid van de nachttrein niet gehoord door de regen vannacht. We ruimen snel onze tent op en pakken deze nat in. Hopen dat het droog wordt zodat we hem kunnen drogen. We ontbijten in Banff en gaan nog even snel langs het postkantoor om een kaartje op de bus te doen.

Vandaag gaan we richting Lake Louise. We willen graag via de 1A ipv via de Trans Canadian Highway. Maar helaas is deze gesloten. We vermoeden vanwege het grote brullende wildlife wat daar rustig vrij rond wandelt...snelweg of niet. En om ze een beetje de rust te gunnen van stilstaande toeristen hebben ze de 1A gesloten. Via de Trans Canadian Highway gaan we op pad naar onze volgende verblijfplaats. Ook dit is een mooie route en we rijden onder een mooie viaduct voor oversteek wildlife. Er zijn verschillende viewpoints onderweg. Ook hier hebben we af en toe regen. Maar we leren wel het e.a. van de geschiedenis van Canada. Via Mountain Village kunnen we toch de 1A weer oppakken. Hier rijden meerdere toeristen in een rustig tempo zodat we goed om ons heen kunnen kijken en genieten van de omgeving. We besluiten nog een stukje richting Banff te gaan om toch te proberen Johnston Canyon te kunnen bereiken, maar helaas vertelde de parkranger dat deze gesloten is, wel kunnen we een klein stukje doorrijden, mogelijk zien we de 2 beren die zij vanochtend gezien heeft. Nou dat zou leuk zijn, maar we denken ook wel dat de beren gesmeerd zijn :). Ik denk dat onze beer Jasper gaat heten, want ik las dat Jasper meer beren heeft dan Banff. Dus wie weet. Onderweg ook weer genoten van ons kleinste wildlife: dit keer de ground squirrel. Altijd grappig om deze beestjes druk bezig te zien.

We komen aan in Lake Louise en besluiten toch maar eerst naar het Visitor Centre te gaan. De mountains zijn schitterend en ligt toch nog een hoop sneeuw op. Er zijn ook meerdere trails met een avalanche waarschuwing. Wanneer we Lake Louise binnen rijden ervaar ik toch, hoewel 14 jaar geleden, een vertrouwde omgeving. Ik weet het nog goed... de onweer, het heerlijke broodje met cranberries en de gezellige drukte. En wat een prachtige omgeving; overal waar je kijkt bergen, bergen en nog eens bergen.

Gezien de regen, af en toe miezer regen gaan we proberen in een hotel te overnachten. Even drogen. Dit lukt en we verblijven in het Lake Louise Inn.

We gaan eerst naar Moraine Lake. Dit is een mooie weg naar het eerste Lake. Hier kunnen we parkeren op de parkeerplaats, ondanks de drukte hebben we mazzel. We lunchen hier en lopen langs de Moraine shore. Meerdere kano's varen op het blauwe meer. Waardoor je goed kan zien hoe groot het Lake is en de bergen er om heen. Wanneer we foto's maken horen we een enorme herrie...meerdere stenen glijden naar beneden. Wat een kabaal!

Het weer wordt steeds beter en het zonnetje schijnt heerlijk. We rijden door naar Lake Louise. Gezien het mooie weer blijven we zo lang mogelijk buiten. Ook hier weer veel toeristen. En de sfeer is opperbest. De zon schijnt! Denken we allemaal. Wanneer de zon schijnt geeft dit ook een schitterend uitzicht op de bergen. We lopen een stukje langs het rand van het meer en ook hier zijn er meerdere kano 's op het water. Wanneer je goed kijkt naar de sneeuw op de top van plain of six glaciers kun je zien dat er sneeuwverschuivingen zijn geweest.

Vanavond eten we in Mountain restaurant een hamburger met fries. Bedient door een Schotse ober..vergeet ik prompt weer de 15 % tip in te toetsen bij het betalen. Contant tippen is gelukkig ook goed.

We hebben onze tent te drogen hangen in de douche, werken onze blog bij (lang leve wifi) en kijken of we toch niet morgen onze overnachting kunnen reserveren op de camping bij de Columbia Icefields. Dit kan niet, dus morgen vroeg op pad, want overnachten met een uitkijk op een gletsjer lijkt ons geweldig mooi.